
Mesterséges intelligencia a botoxról és töltőanyagokról alkotott közvélemény feltérképezésére
A brit kormány egy új mesterséges intelligencia (AI) eszközt alkalmazott, amely segít a botoxról és ajakfeltöltőkről szóló közvélemény-kutatás megjegyzéseinek feldolgozásában. Ez volt az első ilyen jellegű kezdeményezés az Egyesült Királyságban. Az AI eszközt a skót kormány által indított konzultáció válaszainak átvizsgálására használták, melynek célja a nem sebészeti kozmetikai eljárások szabályozása volt. Az eszköz működése során az illetékesek megállapították, hogy az AI „szinte azonos” eredményeket produkált, mint az azonos feladatra kijelölt emberi szakértők. A „Consult” néven ismert eszközt úgy tervezték, hogy a jövőben megkímélje a köztisztviselőket az hasonló, időigényes feladatoktól, így a költségvetést körülbelül 20 millió fonttal tudják csökkenteni.
A Consult a kormány által tervezett AI-alapú eszközök sorozatának része, amelyet „Humphrey”-nek neveztek el, Sir Humphrey Appleby, a klasszikus 1980-as évek sitcomjából, a „Yes, Minister”-ből, inspirálódva. Ez a sorozat gyakran bírálta a kormányzati bürokráciát. A teszt során a Consult 2000 benyújtott választ vizsgált meg, azonban a közvélemény-kutatások, amelyek az Egyesült Királyság polgárainak véleményét gyűjtik össze a tárcavezetők által fontolóra vett kérdésekről, akár tízezres nagyságrendű válaszokat is generálhatnak. Az AI eszköz képes volt azonosítani a válaszokban megjelenő témákat, és azokat számlálni, valamint katalogizálni. A folyamat mindkét szakaszában emberi szakértők ellenőrizték az AI munkáját.
A Consult megállapításait aztán összehasonlították egy párhuzamosan dolgozó emberi szakértői csapat eredményeivel. Peter Kyle, a technológiai miniszter azt nyilatkozta, hogy a kísérlet kezdeti sikere azt jelenti, hogy a Consult-t hamarosan a kormány minden területén alkalmazni fogják. „Azzal, hogy ilyen ígéretes eredményeket mutatott, Humphrey segíteni fog a kormányzási költségek csökkentésében és abban, hogy könnyebben összegyűjthessük és átfogóan át tudjuk tekinteni, amit a szakértők és a közvélemény mond nekünk különböző fontos kérdésekről” – fogalmazott Kyle.
A kormány célja, hogy az AI technológia szélesebb körű alkalmazásával 45 milliárd fontot takarítson meg a közszolgáltatásokban. A Consult jelenleg még kísérleti fázisban van, és további értékelésekre van szükség, mielőtt a szélesebb körű bevezetésről döntést hoznának. A kormány hangsúlyozta, hogy mindig lesznek „emberek a folyamatban”, akik ellenőrzik a Consult munkáját.
A tisztviselők arra is törekedtek, hogy válaszoljanak a mesterséges intelligencia rendszerekkel kapcsolatos aggályokra. Az egyik ilyen téma, hogy ezek a rendszerek időnként hamis információkat generálnak, amit „hallucinációnak” neveznek. Mivel az AI-t egy viszonylag korlátozott feladat elvégzésére kérték, a tisztviselők szerint a hallucináció nem jelentett komoly problémát. Az AI eszközök, amelyeket úgynevezett „nagy nyelvi modellek” segítségével fejlesztettek ki, szintén hajlamosak voltak a torzításra, mivel magukba foglalják azokat az előítéleteket, amelyek a tanításukhoz használt emberi adatokban megtalálhatók. Azonban a Consult-tal dolgozó szakértők megállapították, hogy az eszköz összességében csökkentette a torzításokat, mivel megszüntette az egyéni elemzők lehetőségeit, hogy „saját előítéleteiket” belefoglalják az eredményekbe.
A Consult-t arra is tesztelték, hogy képes legyen kezelni a helyesírási hibákat és egyéb elírásokat tartalmazó nyelvezetet. Jelenleg azonban csak angol nyelven működik, így az Egyesült Királyságban beszélt egyéb nyelveken, például walesiül érkező válaszokat először angolra kell fordítani. A technológia fejlődése új lehetőségeket nyújt, de a közigazgatásban való alkalmazásával kapcsolatos kihívások is megmaradnak, amelyeket a jövőben is figyelembe kell venni.

