
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Február hónapban Észak-Queenslandben, Ausztráliában olyan rekord mennyiségű csapadék zúdult, amely hat hónapnyi esőnek felel meg. Az ott élők közül sokan álmatlan éjszakákat töltöttek, bizonytalanul várva, hogy milyen árvíz és károk várják őket reggel. Különösen Andrew Brown, egy kiberbiztonsági oktató, akinek emellett van egy hobbija, miszerint amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevés ember tudja, hogy ő a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107 000 követője és havonta 24 millió megtekintése van. Az oldal az időjárásra összpontosít Queensland trópusi államában. A rekordot döntő áradások idején, amikor 400 ember kényszerült elhagyni otthonát, Mr. Brown folyamatosan közzétett bejegyzéseket, még éjszaka is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mert úgy érezte, hogy felelősséggel tartozik a követőinek. Amikor észrevette, hogy öt órányi folyamatos eső várható, korábban elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette.
„Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél több előzetes értesítést adni az embereknek” – mondta Brown, aki Townsville-ben él, egy olyan régió központjában, amely híres a januártól márciusig tartó csapadékos, forró és párás esős évszakjáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramkimaradás is van, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek gyakran éjszaka érkeznek, amikor nem látod, mi történik, ezért valóban úgy érzed, hogy te vagy a szemeik és füleik” – tette hozzá Mr. Brown.
Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy a közönség egyre inkább a közösségi médiához fordul hírek és időjárási frissítések érdekében. A Pew Research Center adatai szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra, sőt, még többet is figyelnek rájuk, mint a hagyományos médiára a YouTube-on, Instagramon és TikTokon, állítja a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem tanulmánya.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója is észlelte ezt a trendet. Amikor Brisbane-ben ragadt a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzés és árvíz közepette, ő inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mert úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri a Brown-féle Wally’s Weather és hasonló időjárás-influenszerek népszerűségének növekedését, amely nemcsak a hagyományos média és kormányzati források iránti közbizalom csökkenéséből fakad, hanem a lefedettség és a kapcsolódás hiányosságainak pótlásából is. „Az időjárás-influenszerek különösen vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a hagyományos média gyakran figyelmen kívül hagy” – tette hozzá.
Bár az időjárás-influenszerek hitelessége növekszik, Angus professzor figyelmeztet, hogy hajlamosak lehetnek a pánikkeltésre, ahogy például a Townsville-ből származó Higgins Storm Chasing is kritikát kapott már. 2018-ban a cég a történelmi csapadék- és árvízszint előrejelzésére figyelmeztette egymillió Facebook-követőjét, ami végül nem valósult meg. „Az időjárás-influenszerek gyakran hajlamosak a túlozásra, mivel nem állnak olyan standardok vagy következmények előtt, mint a hagyományos média és a kormányzati források, ami hamis információk terjesztéséhez vezethet” – magyarázza Angus professzor.
Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, önállóan tanulta meg az időjárás-előrejelzést, de rendelkezik informatikai mesterdiplomával és számos technológiai végzettséggel. Az előrejelző berendezésekbe való befektetése olyan jelentős, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat, és ezáltal a jövőben egy országos működést is tervez. A weather influencing világában azonban pénz is kereshető. Az Egyesült Államokban élő Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik, és teljes munkaidőben egy energiacégnél dolgozik, TikTok-oldalán 135 000 követőt számlál, és élő közvetítések, szponzorációk révén havi több ezer dollárt is kereshet.
Brown azonban nem vágyik arra, hogy a Wally’s Weather arca legyen; inkább úgy érzi, hogy ez a titokzatosság a szórakozás részét képezi. „Nem keresem a figyelmet, mert szeretek úgy sétálni az utcán, hogy senki nem ismer fel. Korábban már voltam rádiós interjúban, és azután mentem el az interjúalany mellett, aki nem is tudta, hogy én vagyok” – mondta. Az ilyen titkolózás egy újabb dimenziót ad Brown tevékenységének, és úgy tűnik, hogy az emberek valóban értékelik azokat, akik közvetlen kapcsolatban állnak velük, függetlenül attól, hogy milyen formában.

