Hírek,  Tech

Új korszak vár az Air Force One-ra a katari ajánlat után – milyen is valójában belülről?

A legutóbbi események során, amikor Donald Trump elnök a Közel-Keletre utazott, a hírek főszereplője nem csupán a politikai diskurzus volt, hanem az elnöki gép, az Air Force One is. Az újságírók, akik a repülőgépen utaztak, alig láthatták a gép belső terét, hiszen a sajtó számára fenntartott kabin a gép hátsó részében található, és ahhoz, hogy elérjék a prezidenciális lakosztályt az elől, komoly tárgyalásokra lenne szükség a Titkos Szolgálat fegyveres ügynökeivel, akik a közvetlen közelben őrködnek. Trump útja során, amely három országot érintett három éjszaka alatt, a Fox News műsorvezetője, Sean Hannity elsőbbségi ülést és közvetlen hozzáférést kapott az elnökhöz egy repülőgépen végzett interjúhoz. A többi újságíró azonban a gép kicsi részében maradt.

A repülőút során Trump a „kitartás próbájának” nevezte a három országot érintő gyors látogatást, amely nem csupán az elnök, hanem a kísérő személyzet és újságírók számára is komoly kihívást jelentett. Az Air Force One nem egy rossz módja a repülésnek. A kényelmes ülések, a fürdőszoba, valamint az étkezési lehetőségek – köztük az egyedülálló Air Force One logós M&Ms – mind hozzájárulnak a kellemes utazási élményhez. A kabinban található televíziók általában az elnök által preferált hírcsatornát sugározzák, amely Joe Biden idején a CNN, míg Trump alatt a Fox News volt. Az étkezési lehetőségek is változóak: hosszabb repülőutakon az on-board konyha tálalt ételeket kínál, míg a rövidebb utakon általában elvitelre szánt ételeket szolgálnak fel.

A hírek szerint azonban a híres repülőgép belső terét hamarosan radikálisan átalakíthatják, ha Trump elfogadja a katari ajánlatot egy új, „palota az égen” néven emlegetett repülőgép beszerzésére. Ez lenne a legnagyobb külföldi ajándék, amit amerikai elnök valaha is kapott. Fontos megjegyezni, hogy az Air Force One kifejezés valójában egy rádióhívószám, amely bármilyen légierőgépre vonatkozik, amelyen az Egyesült Államok elnöke tartózkodik. Az a kis propelleres repülőgép, amellyel Lyndon Baines Johnson utazott a Texas állambeli birtokára, szintén Air Force One-nak számított.

A legtöbb ember által elképzelt Air Force One a híres 747-200b típusú gép, amely a víz és acélkék, valamint fehér színkombinációjáról ismert. Ezt a színválasztást Jackie Kennedy választotta ki 1962-ben. Jelenleg két ilyen 747-es repülőgép található az amerikai légierő flottájában, amelyek 1990 óta üzemelnek. Az évek során azonban a technológia és a repülőgép tervezése jelentős fejlődésen ment keresztül. A gépek már meg lettek újítva, de a karbantartási költségek folyamatosan emelkednek, és a repülőgépek egyre inkább mutatják korukat.

Trump, aki az egyetlen elnök, aki saját repülőgéppel és légitársasággal rendelkezett, nyilvánvalóan bosszúságot érzett a meglévő gép állapota miatt. Az elnök egy ipari tájékoztatón Abu Dhabiban azt mondta: „Most egy 42 éves Boeinghoz szállok fel.” Emellett említette, hogy új repülőgépek érkeznek, de a várakozás, úgy tűnik, feszültséget okoz számára. Első elnöki ciklusa alatt már hirdette az új elnöki repülőgép tervezését, melynek színpalettáját is ő választotta ki. A tervezett átadás 2021-re volt ütemezve, de a költségvetési túllépések és a késedelmek miatt valószínűtlen, hogy a két új gép a második ciklusa alatt rendelkezésre áll.

A katari ajánlat, amely egy 400 millió dolláros 747-8 repülőgépet tartalmaz, már hónapok óta napirenden van, és Trump titokban megnézte a gépet február közepén. A jelentős ajándék jogi és etikai kérdéseket is felvetett, és az átállítás technikai kihívásokat is jelentene. Az új repülőgépet fel kell készíteni a levegőbeli utántöltésre, valamint komplex kommunikációs és biztonsági berendezésekkel kell ellátni. A jelenlegi modellek olyan rendszerekkel rendelkeznek, amelyek képesek ellenállni egy nukleáris robbanás elektromágneses impulzusának.

A repülőgép belsejének átalakítása és a szükséges biztonsági módosítások költségei elérhetik az 1 milliárd dollárt is. Mark Cancian, a Külügyi és Biztonsági Tanulmányok Központjának tanácsadója szerint Trump elnök dönthet úgy, hogy lemond egyes biztonsági módosításokról, mivel ő az elnök. Amikor az Air Force végül nyugdíjazza a jelenlegi 747-eseket, egy olyan repülőgépet búcsúztat, amely évtizedeken keresztül volt az amerikai történelem szerves része, és amely számos elnököt szállított, köztük Bill Clintont, Jimmy Carter-t és George HW Bush-t.

Bár az Air Force One korosodik, még mindig az amerikai elnöki hatalom egyik legmeghatározóbb szimbóluma a világban. Ez a katonai repülőgép nem a luxusról szól, hanem elsősorban a parancsnoki funkcióról. Ahogyan Richard Aboulafia, a légiközlekedési elemző megjegyzi, „ez nem arra készült, hogy bulikat rendezzenek rajta.” Az elnöki repülőgép még mindig a világ egyik legfontosabb szállítóeszköze, amely a legmagasabb szintű biztonságot és parancsnoki képességeket biztosít.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c5ygvn5g452o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük