Hírek,  Mindennapok

Titanic új felfedezések a hajó utolsó óráiról

A Titanicot érintő legújabb kutatások új fényt derítettek a legendás hajó végzetére, amely 1912 áprilisában jéghegynek ütközve süllyedt el az Atlanti-óceán mélyén. A részletes digitális szkennelés lehetővé tette, hogy a kutatók egy teljes méretű, háromdimenziós másolatot készítsenek a hajóról, amely megmutatja a tragédia brutalitását, ahogyan a Titanic kettétörve merült a tenger mélyére. A szörnyű baleset következtében mintegy 1500 ember vesztette életét. Az új technológia révén a hajó belső részeinek, például a kazánházának részletesebb megismerésére is lehetőség nyílt, amely megerősíti a szemtanúk beszámolóit arról, hogy az ott dolgozó mérnökök mindvégig fáradoztak a világítás fenntartásán.

A kutatás során készült szkennelés egy új dokumentumfilmhez készült, amelyet a National Geographic és az Atlantic Productions készített „Titanic: A Digitális Feltámadás” címmel. A Titanic roncsai 3800 méter mélyen pihennek az Atlanti-óceán jéghideg vizei alatt. Az alapos feltérképezéshez víz alatti robotokat használtak, amelyek több mint 700 000 képet készítettek a hajó különböző szögeiből, hogy létrehozhassák ezt a „digitális ikert”, amelyet a BBC News 2023-ban mutatott be a világnak. A roncs mérete és a mély víz sötétsége miatt a mélytengeri felfedezések csupán ízelítőt nyújtanak a hajó állapotáról. Ezzel szemben a digitalizálás lehetővé tette, hogy a Titanic teljes egészében láthatóvá váljon.

Az óriási hajó orra még mindig az óceán fenekén áll, szinte mintha folytatná az útját, míg a hajó farát 600 méterre található, összetört fémkupac jelzi a süllyedés tragédiáját. A törés a hajó víz alatti ütközésekor következett be, amikor a Titanic a tengerfenékre csapódott. A legújabb térképezési technológia alapvetően új megközelítést kínál a Titanic tanulmányozására. „Ez olyan, mint egy bűntény helyszíne: meg kell nézni az összes bizonyítékot, a helyszín kontextusában” – mondta Parks Stephenson, a Titanic szakértője. „A roncs teljes területének átfogó látványa kulcsszerepet játszik abban, hogy megértsük, mi történt itt.”

A szkennelés új részleteket tárt fel, például egy ablaknyílást, amely valószínűleg a jéghegy által tört össze. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, amelyek szerint a jég beáramlott néhány kabinba a ütközés során. A kutatók tanulmányozták a Titanic hatalmas kazánházának helyzetét is, amely a hajó hátsó részén található, éppen ott, ahol a hajó kettétört. A túlélők beszámolói szerint a hajó még a víz alá merülés közben is világított. A digitális másolat azt mutatja, hogy néhány kazán bemélyedt, ami arra utal, hogy működésben voltak, amikor a vízbe merültek. Az állványon felfedeztek egy szelepet is, amely nyitott állapotban volt, jelezve, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Ezt a Joseph Bell vezetésével dolgozó mérnökcsapat tette lehetővé, akik a végsőkig a szén elégetésével biztosították a világítást. Sajnos mindannyian életüket vesztették, de heroic cselekedeteik számos életet mentettek meg – mondta Stephenson.

Egy új szimuláció további betekintést nyújtott a süllyedés folyamatába. A Titanic terveiből készült részletes szerkezeti modellt használták, valamint a hajó sebességének, irányának és helyzetének adatát, hogy előre jelezzék a jégheggyel való ütközés következtében keletkezett károkat. „Fejlett numerikus algoritmusokat, számítógépes modellezést és szuperkomputációs képességeket használtunk a Titanic süllyedésének rekonstruálására” – mondta Prof. Jeom-Kee Paik a University College Londonról. A szimuláció azt mutatja, hogy a hajó csak egy érintő ütközést szenvedett el a jéghegynél, amely során egy sor lyuk keletkezett a hajótest szűk szakaszán.

Bár a Titanicot a tervezők „elsüllyeszthetetlennek” tartották, a szimuláció szerint a jéghegy által okozott kár hat vízzáró rekeszre terjedt ki. „A különbség a Titanic süllyedése és a megmenekülése között a papírlap méretű lyukak apró margóján múlik” – mondta Simon Benson, a Newcastle-i Egyetem tengerészeti építészeti oktatója. „A probléma azonban az, hogy ezek a kis lyukak a hajó hosszú szakaszán találhatóak, így a víz lassan, de biztosan beáramlik az összes lyukon, végül pedig a rekeszekbe is befolyik, és a Titanic elsüllyed.” A kár a szkennelésen nem látható, mivel a hajó orrának alsó része a üledék alatt rejtőzik.

A Titanic emberi tragédiája azonban továbbra is jól látható, hiszen az utasok személyes tárgyai szétszórva hevernek a tengerfenéken. A szkennelés új nyomokat ad a 1912-es hideg éjszakához, de a szakértőknek évek kellenek ahhoz, hogy alaposan átnézzék a digitális másolat minden részletét. „Csak apránként adja nekünk a történeteit” – mondta Stephenson. „Minden alkalommal azt akarja, hogy még többet tudjunk meg.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük