
M&S leállítja az online rendeléseket és visszatéríti a pénzt a kibertámadás után
A Marks & Spencer (M&S) bejelentette, hogy felfüggesztette online rendeléseit, miután a cég súlyos kiber támadás áldozatává vált. A problémák már a múlt hétvégén elkezdődtek, és kedden a cég megerősítette, hogy „kiber eseménnyel” küzd. A helyzet súlyosságára jellemző, hogy a vállalat teljes mértékben leállította az online rendeléseket a weboldalán és mobilalkalmazásaiban, beleértve az élelmiszer- és ruházati termékek rendelését is. A cég közölte, hogy visszatérítést ad azoknak a vásárlóknak, akik pénteken rendeltek.
A bejelentés következtében a Marks & Spencer részvényei 5%-os csökkenést szenvedtek el, de ezt követően a részvények árfolyama valamelyest helyreállt. Szombat reggel az online rendeléseket továbbra is felfüggesztették. A cég a közösségi médiában elnézést kért az ügyfelektől a kellemetlenségekért, és hangsúlyozta, hogy tapasztalt csapata, a vezető kiber szakértők támogatásával, rendkívül keményen dolgozik az online és alkalmazásos vásárlás újraindításán. Az M&S kifejezte háláját az ügyfelek, a kollégák és a partnerek megértése és támogatása iránt.
A boltjaik azonban nyitva maradtak, annak ellenére, hogy az online rendeléseket érintő problémák továbbra is fennállnak. Korábban a cég kontakt nélküli fizetésekkel, Click & Collect szolgáltatással, valamint ajándékkártyás vásárlásokkal kapcsolatos nehézségekkel küzdött. Az online rendelés felfüggesztése óta az M&S folyamatosan reagált a közösségi médiában érkező megkeresésekre, amelyekben azt jelezték, hogy a problémák továbbra is fennállnak. Az M&S azt is közölte, hogy az ajándékkártyák, elektronikus ajándékkártyák és hitelesítési nyugták jelenleg nem használhatóak a boltban vagy online vásárlás során. Ugyanakkor azt is elmondták, hogy ha valaki már kapott értesítést arról, hogy egy áru készen áll a személyes átvételre, akkor azt a boltban átveheti.
Bár sokan dicsérték a bolti dolgozók szolgáltatásait a problémák ellenére, többen kritikákat fogalmaztak meg a cég kommunikációs gyakorlatával kapcsolatban. Egy vásárló például arról számolt be, hogy annak ellenére, hogy az M&S korábban tájékoztatta arról, hogy az ajándékkártyás problémák megoldódnak, az üzletben mégis visszautasították a vásárlását. Ez volt már a negyedik nap, amelyen nem tudta felhasználni az ajándékkártyáját.
A folyamatos kiber támadás következtében sokan aggódnak amiatt, hogy a már meglévő vásárlások, rendelések és visszaküldések hogyan fognak érintett lenni. Az online élelmiszerdisztribútor, az Ocado, amely M&S élelmiszereket árusít a platformján, nem érintett a problémákban, mivel egy teljesen külön rendszerre épül. Az Információs Biztos Hivatalának szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy az M&S „értékeli az információkat”, miután a vállalat bejelentette a kiberincidensről. A cég kedden arról is tájékoztatott, hogy értesítette a Nemzeti Kiberbiztonsági Központot (NCSC), míg a Nemzeti Bűnüldözési Ügynökség a BBC-nek elmondta, hogy együttműködik az NCSC-vel a cég támogatása érdekében.
Az M&S a pénteki befektetői tájékoztatón azt közölte, hogy az online rendelés felfüggesztése a „proaktív menedzsment” részeként történt. A cég hangsúlyozta, hogy az M&S csapata, vezető szakértők támogatásával, rendkívül keményen dolgozik az online működés helyreállításán, hogy továbbra is jól szolgálhassa ügyfeleit. A kiber támadás következményei közepette szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az ilyen incidensek milyen gyorsan képesek megbénítani a kiskereskedelmi műveleteket, mind digitális, mind fizikai csatornákon. Az M&S az utolsó nagy márka, amely jelentős zűrzavart tapasztal online szolgáltatásaiban az utóbbi hónapokban.

