Gazdaság,  Hírek

A vonatvezetés minimális életkorát 18 évre csökkentették

Az Egyesült Királyság vasúti szolgáltatásaiban jelentős változások várhatóak, miután a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre csökkentik. Ezzel a lépéssel a kormány a vonatvezetők hiányának kezelésére törekszik, mivel a vasúti közlekedés gyakran megszakad a vezetők hiánya miatt. A helyzet a jövőben várhatóan tovább romlik, mivel a vállalatok nehezen találják meg a megfelelő utánpótlást a nyugdíjba vonuló dolgozók helyére. Heidi Alexander közlekedési miniszter hangsúlyozta, hogy ez a változás „merész lépés a vonat szolgáltatások javítása és ezer új munkahely megnyitása érdekében”.

A vonatvezetők szakszervezete, az Aslef, üdvözölte a döntést, mondván, hogy ezzel lehetőségek nyílnak meg a frissen végzett középiskolások és egyetemisták előtt. Az 22 éves vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy már 18 évesen szeretett volna jelentkezni, de várnia kellett. A családjában hagyomány a vonatvezetés, hiszen az apja is ezen a területen dolgozik, és Charlie mindig is lenyűgözte az iparág. Kiemelte, hogy ha 18 évesen jelentkezhetett volna, az rengeteget jelentett volna számára, mivel tudta, hogy mit szeretne csinálni. A fiatal vezető szerint a minimális életkor csökkentése lehetőséget ad a fiataloknak, akik képesek a feladat ellátására, hogy belépjenek az iparba, ezzel fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt hozva létre.

A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatásai azt mutatták, hogy a 18 évesek képesek biztonságosan vonatot vezetni. Az Egyesült Királyságban több vasúttársaság is „pihenőnapos munkát” alkalmaz, amikor a vezetők önként vállalnak plusz műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások lebonyolítására. Azonban problémák merülnek fel, amikor nem állnak rendelkezésre elegendő önkéntes vagy amikor a vezetők betegek. A Közlekedési Minisztérium adatai szerint a szolgáltatások előtti éjszaka történt lemondások 87%-a a vezetők hiányára vezethető vissza. Jelenleg a brit vonatvezetők átlagéletkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a vezetők 30%-a nyugdíjba vonul.

A női vonatvezetők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbségekből származó vezetők aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, úgy nyilatkozott, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőség a fiatalok számára”. Szerinte az új szabály szélesíti a jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget kínál a vasúti iparban. Kirby hangsúlyozta, hogy ez elősegíti a fiatalabb és női vezetők belépését, ezzel növelve a sokszínűséget a szakmában.

A vonatvezetők bér- és munkakörülmények miatti sztrájkjai 2022 júliusától 2024 szeptemberéig széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, míg végül megállapodás született a szakszervezeti tagokkal. A kormány és az Aslef azonban nem árulták el, hogy a vonatvezetők átlagos fizetése mennyivel emelkedik a bérnövelések után. A Rail Delivery Group adatai szerint 2023-ban az átlagos éves bér 60,055 font volt, míg a BBC becslései szerint ez az összeg 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra nőhet.

A Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint a bér különböző vasúttársaságok között változik, de átlagosan a vonatvezetők várhatóan 30,000 font körüli kezdőbérrel számolhatnak, amely fokozatosan emelkedik a tapasztalat növekedésével. A vonatvezetővé válás képzése általában egy-két évet vesz igénybe. A Minisztérium úgy véli, hogy a 18 évesek számára új munkahelyek és gyakornoki lehetőségek érhetők el már decembertől.

A minimális életkor csökkentésére irányuló konzultációt tavaly a korábbi konzervatív kormány indította, amelyet az iparág széleskörű támogatása övezett. Alexander miniszter kijelentette, hogy a munkájuk segít a gazdaság felpörgetésében, és hangsúlyozta, hogy a fiatalok munkaerőpiacra jutása kulcsszerepet játszik a jövőbeni szakmai fejlődésükben. Mick Whelan, az Aslef főtitkára elmondta, hogy az ipar jelenleg elveszíti azokat a fiatalokat, akik vonatvezetők akarnak lenni, mert nem várnak 20 éves korukig a karrierjük megtalálására. A kormány hangsúlyozta, hogy a minimális életkor már csökkent Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is, és a londoni közlekedési hatóság 2007-ben nyitotta meg a vonatvezetői gyakornoki programját a 18 évesek előtt.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cx2w2prj470o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük