
A vezető nélküli járművek lassú, de biztos térnyerése
Mike Johns, egy átlagos amerikai férfi, nem gondolta volna, hogy a Los Angelesből Scottsdale-be tartó visszaútja decemberben világszerte elterjedt hír lesz. Az utazása során egy önvezető taxit foglalt, amely izgalmas élményt nyújtott, főleg amikor a kíváncsi járókelők figyelték, ahogy beszáll a járműbe. Azonban a kaland hamarosan váratlan fordulatot vett. Johns úgy találta magát, hogy a Waymo önvezető autója körbe-körbe járkál egy parkolóban, miközben a kíváncsi nézelődők továbbra is figyelik a szituációt. A jármű nem azt tette, amit kellett volna, és Johnsnak nem volt nyilvánvaló módja arra, hogy megoldja a problémát, ráadásul még a repülőjáratát is el kellett érnie.
A tapasztalatait videóra vette, amely szinte azonnal vírusként terjedt el, és világszerte televíziós híradók is beszámoltak róla. Ez az esemény újabb kérdéseket vetett fel a közvéleményben az önvezető autók megbízhatóságáról és arról, hogy mennyire vannak készen a valós utasok kiszolgálására. Johns saját magának is feltette a kérdést, hogy „Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” Végül a járműben egy hang aktiválódott, amely arra utasította, hogy a Waymo alkalmazás segítségével próbálja meg visszanyerni az irányítást.
A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalatának birtokában van, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég azt állítja, hogy önvezető rendszere „jobban elkerüli a baleseteket, amelyek sérüléseket, légzsák-aktiválásokat és rendőrségi jelentéseket eredményeznek”, de Johns tapasztalata nem volt egyedülálló. Tavaly a Waymo több mint 600 autót hívott vissza, miután egy jármű nekiütközött egy utcai oszlopnak. 2024 májusában pedig a Nemzeti Autópálya Közlekedési Biztonsági Hivatal (NHTSA) vizsgálatot indított 22 incidens miatt, amelyek Waymo járművekkel történtek.
A rivális szolgáltatások számára sem alakult zökkenőmentesen az önvezető jövő. Decemberben az Egyesült Államok autóipari óriása, a General Motors bezárta önvezető autókat gyártó leányvállalatát, a Cruise-t, mivel a cég szerint „jelentős időt és erőforrást igényel a tevékenység skálázása”. 2023 októberében az egyik Cruise jármű egy gyalogost ütött el, és több mint 6 méteren húzta, súlyos sérüléseket okozva. Eközben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje is leállt, és az Uber is felhagyott saját önvezető autós törekvéseivel 2020-ban.
A versenyben azonban még mindig vannak nagy szereplők, például az Amazon tulajdonában álló Zoox, a chipgyártó Nvidia és Elon Musk Teslájának vállalata. A Waymo azonban az Egyesült Államok vezető szereplője, már működtet önvezető taxikat Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texasban, és hamarosan Atlanta és Miami városában is terjeszkedni kíván. De miért sikerült a Waymonak ott, ahol más próbálkozások kudarcot vallottak? Sven Beiker, a Stanford Egyetem üzleti karának oktatója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint három dolog a kulcs: emberek, pénz és folyamat. Beiker hangsúlyozza, hogy a Waymo az évek során a legjobb autonóm járműmérnököket foglalkoztatta, mögötte áll a Google anyavállalatának pénzügyi súlya, és alapos megközelítéssel dolgozik.
A következő lépések a jövőbeni önvezető szolgáltatások terjedésében valószínűleg a kedvező időjárású régiókra fognak összpontosítani, mint például az Egyesült Államok déli államai, ahol a Waymo már tervezi a terjeszkedést. Beiker megjegyzi, hogy az önvezető taxik sokkal jobban működnek kedvező időjárási körülmények között, és a járművek akkumulátorai is jobban teljesítenek melegebb időben. Az önvezető technológia bevezetése azonban lassú folyamat lesz, amelyhez sok emberi vezetés is szükséges. A járműveket át kell hajtani azokra az utcákra, ahol be kívánják vezetni őket, és ezt többször is meg kell tenni.
A biztonsági aggályok is megakadályozhatják a technológia gyors terjedését. A szakértők figyelmeztetnek arra, hogy ha súlyos balesetek történnek, sok ilyen működés leállhat. Az önvezető teherautók esetében a biztonság még nagyobb aggályt jelent. David Liu, a Plus vezérigazgatója hangsúlyozza, hogy az önvezető teherautóknak sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos ember által vezetett járműveknek. A jövő önvezető technológiájának fejlesztését figyelemmel kísérve érdemes a kínai eseményeket is szemmel tartani, ahol a Baidu több mint 500 önvezető autót üzemeltet Wuhan városában, és az ország 16 városában folynak tesztelések tizenkilenc gyártó részvételével. A verseny tehát élesedik, és a jövőben még több önvezető járművel találkozhatunk világszerte.

