Gazdaság,  Hírek

Októberben államosítják a Greater Anglia vasúti szolgáltatást

A Greater Anglia vasúti társaság bejelentette, hogy 2023 október 12-én állami tulajdonba kerül. A vállalat, amely a kelet-angliai területeken és Londonban üzemeltet vonatokat, úgy nyilatkozott, hogy a tulajdonviszonyok megváltozása nem befolyásolja a vonatszolgáltatásokat, a menetrendeket és az állomások felszereltségét sem. Az alkalmazottak munkakörei is zökkenőmentesen átkerülnek az új állami struktúrába. Martin Beable, a cég ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a vállalat továbbra is a szolgáltatások nyújtására kíván összpontosítani, míg a Közlekedési Minisztérium (DfT) célja a „zökkenőmentes” átmenet biztosítása.

A Greater Anglia vonatai Essex, Suffolk, Norfolk, Cambridgeshire és Hertfordshire területein közlekednek, beleértve a Stansted Express repülőtéri szolgáltatást is. Decemberben bejelentették, hogy a társaság 2025-re állami tulajdonba kerül. A kormány szerint a brit vasúti szolgáltatások államosítása évi akár 150 millió font megtakarítást hozhat, és remélik, hogy a lépés csökkenti a késéseket és a lemondásokat is. A Közlekedési Minisztérium szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a szolgáltatások állami tulajdonba vétele lehetővé teszi a vasúti pálya és a vonatszolgáltatások összehangolását, így hosszú távon a legjobb értéket biztosítják az adófizetők számára. A minisztérium szorosan együttműködik az üzemeltetőkkel, hogy zökkenőmentes és gördülékeny átmenetet biztosítsanak az utasok számára.

A kormány megerősítette, hogy a South Western Railway is államosításra kerül ebben a hónapban, míg a c2c júliusban követi őket. A Munkáspárt 2024 novemberében megszavazta az Utas Vasúti Szolgáltatások (Állami Tulajdon) törvényt, amely lehetővé teszi számukra, hogy éljenek a hatalommal. A kormány tervei között szerepel egy új, független szerv, a Great British Railways (GBR) létrehozása, amely átveszi a magáncégek által kezelt szolgáltatási szerződéseket, ahogy azok lejárnak az elkövetkező években.

Pam Cox, Colchester munkáspárti képviselője büszkén nyilatkozott arról, hogy szavazott a törvényre, és hangsúlyozta, hogy ez a megközelítés „jobb és megbízhatóbb” vonatszolgáltatásokat fog eredményezni. Ugyanakkor Will Russell, a Brentwood Borough Council konzervatív csoportjának vezetője figyelmeztetett arra, hogy az államosítás „elnyomhatja a versenyt”. Szerinte az állami tulajdon terhei az adófizetőket sújthatják, mivel a gyengén teljesítő szolgáltatások támogatásához elengedhetetlen forrásokat vonhatnak el az alapvető közszolgáltatásoktól.

A Greater Anglia államosítása tehát nem csupán a szolgáltatásokat érinti, hanem szélesebb körű hatásai is lesznek a brit vasúti rendszerre. A kormány célja, hogy a vasúti közlekedést hatékonyabbá és gazdaságosabbá tegye, ezzel együtt pedig a közszolgáltatások színvonalának emelése is a napirenden szerepel. Az utasok és az adófizetők érdekeinek védelme érdekében a kormányzat a jövőben is figyelemmel kíséri a vasúti ipar fejlődését, és ennek megfelelően alakítja a szabályozási kereteket.

A közlekedési ágazatban bekövetkező változások mindenképpen figyelemre méltóak, és a következő hónapokban várhatóan további fejleményekre is számíthatunk. Az államosítás folyamata, a tervezett reformok és az új irányvonalak bevezetése mind-mind olyan témák, amelyek továbbra is a közbeszéd középpontjában maradnak, különösen a közlekedést igénybe vevő utasok számára. A kormányzat célja, hogy a vasúti közlekedés a jövőben gördülékenyebbé és megbízhatóbbá váljon, ami minden érintett számára kedvező lehet.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cgr5jvkw1v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük